ارکید (ORCID) چیست ؟

وقتی قصد سابمیت یک مقاله در یک ژورنال معتبر خارجی را دارید، پرسیده می‌شود که ارکید ORCID نویسنده مقاله چیست؟ اگر آشنایی با ORCID ندارید و نمی‌دانید چگونه شناسه ارکید برای خود تهیه کنید، این پست را مطالعه کنید.

ارکید (ORCID) چیست؟

ORCID مخفف عبارت Open Researcher and Contributor ID به معنی شناسه آزاد نویسندگان و پژوهشگران است. درواقع شناسه ارکید یک کد 16 رقمی است که موسسه ارکید به هر نویسنده، پژوهشگر و دانشجویی که در سایت این موسسه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌دهد.توجه داشته باشید که کد ارکید هر فرد با فرد دیگر کاملاً متفاوت است و ثبت‌نام در این سایت کاملاً رایگان بوده و هر پژوهشگری می‌تواند شناسه ارکید برای خود تهیه کند.

وقتی شما در سایت ارکید به آدرس اینترنتی https://orcid.org/ ثبت‌نام ‌کنید، موسسه ارکید یک کد دیجیتال به شما اختصاص می‌دهد.

همه کدهای ارکید با عبارت orcid.org شروع شده (که همان آدرس سایت موسسه ارکید است) و در ادامه 16 عدد قرار دارد که این اعداد 4 تا 4 تا از هم جدا شده‌اند. توجه کنید که رقم آخر در این کد می‎تواند حرف بزرگ X هم باشد.

کاربرد شناسه ارکید

شما می‌توانید با کد 16 رقمی ارکید اختصاص داده شده به افراد مختلف، وارد صفحه و پروفایل آن فرد شوید و رزومه کاری و تحصیلی، مقالات و کتب منتشر شده آن فرد را مشاهده کنید.

هر فرد در صفحه ارکید خود می‌تواند اطلاعات و مشخصات خود را تغییر دهد و رزومه خود را در آنجا ثبت و به‌روزرسانی کند. پس به‌جای این‌که رزومه خود را به ژورنال‌ها و دانشگاه‌های دیگر ارسال کنید، شما می‌توانید با ارسال کد ارکید خود این امکان را به دیگران دهید تا بتوانند از تمام فعالیت‌ها و کارهای علمی شما به‌صورت یکجا مطلع شوند.

همچنین کد شناسه ORCID احتمال اشتباه را کاهش می‌دهد. ممکن است پژوهشگر دیگری هم نام شما در رشته‌تان فعالیت داشته باشد و یا  زمانی که شما نام خود را به زبان دیگری می‌نویسید، مشابه نام فرد دیگری شود. برای این‌که در جامعه علمی از چنین اشتباهاتی جلوگیری شود و مقاله هر فردی به‌درستی به آن فرد نسبت داده شود، بیشتر مجلات علمی معتبر در هنگام ارسال Manuscript مقاله از نویسنده مقاله می‌خواهند که شناسه ارکید خود را ارائه دهند. داشتن شناسه ارکید برای سابمیت مقاله به مجلات خارجی ازجمله Nature و Springer ضروری است.

نحوه ثبت‌نام برای دریافت شناسه ارکید

برای ثبت‌نام در سایت ارکید نخست وارد آدرس اینترنتی  http://www.orcid.org/ شوید. در سایت مورد نظر دو آیکن برای شروع ثبت‌نام و Register وجود دارد. روی یکی از آنها کلیک کنید.

در مرحله بعدی یک فرم ثبت‌نام نشان داده می‌شود که باید آن را پرکنید.

اطلاعات خواسته شده در این فرم به ترتیب عبارتند از:

1-نام

2-نام خانوادگی

3-ایمیل اصلی (بهتر است از ایمیل آکادمیک و دانشگاهی خود استفاده کنید)

4-ایمیل دیگر

5-وارد کردن یک پسورد برای صفحه ارکید

6-تایید پسورد

سپس در انتهای فرم شما می‌توانید مشخص کنید که چه کسانی به صفحه ارکید شما دسترسی داشته باشند. اگر می‌خواهید فقط خودتان دسترسی داشته باشید، گزینه only me را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید همه دسترسی داشته باشند، گزینه every one و اگر می‌خواهید افراد مشخصی دسترسی داشته باشند، گزینه trusted parties را انتخاب کنید.

در ادامه قوانین و سیاست‌های موسسه ارکید را تایید کرده و روی آیکون Register کلیک کنید.

بعد از کلیک آیکون Register، شما به صفحه ارکید خود منتقل می‌شوید و از شما خواسته می‌شود که ایمیل خود را تایید کنید در مرحله بعد،ایمیل خود را چک کنید لینکی را که از طرف موسسه ارکید برای شما ارسال شده است را تایید و کلیک کنید.حالا شما یک شناسه ارکید ORCID به نام خود ایجاد کرده‌اید. شما می‌توانید از این شناسه در سابمیت مقالاتتان استفاده کنید.

با ما باشید :

موسسه مشاوران اندیشه با ارائه‌ی مشاوره با همکاری مشاوران و اساتید برتر استانی و کشوری در موضوعات و رشته های مختلف علوم انسانی پاسخگوی درخواستهای شما عزیزان میباشد.  لذامی توانید در صورت نیاز به هر بخش از خدمات مورد نیاز دراین خصوص  از طریق لینک ثبت سفارش و تکمیل فرم مخصوص اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های مؤسسه با ما در تماس باشید.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *