آزمون دکترای سال 1400

زمان آزمون دکتری ۱۴۰۰، 15 اسفند ماه اعلام شده است. بنابراین لازم است داوطلبان کنکور دکتری 1400 در اسفند ماه در جلسه آزمون حاضر شوند.

جدول زمان‌ بندی کنکور دکتری 1400

وزارتخانهآزمونتاریخ برگزاری آزمون
وزارت علومدکتری15 اسفند 1399
وزارت بهداشتدکتری27 و 28 خرداد 1400

زمان کنکور دکتری 1400 دانشگاه آزاد

از سال 96، بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 18 اسفند 94 مجلس شورای اسلامی، آزمون‌های متمرکز زیر نظر وزات علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

آزمون رشته‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی که زیرمجموعه وزارت علوم هستند، به صورت ادغام با آزمون دانشگاه‌های دولتی زیر نظر این وزارتخانه و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‎شود و کنکور دکتری رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌صورت یکپارچه با آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و از طریق مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰

ثبت نام آزمون دکتری 1400 از 2 آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز خواهد شد. کلیه داوطلبان آزمون دکتری 1400 دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و نیز دانشگاه آزاد اسلامی در زمان ثبت نام آزمون دکتری لازم است با در نظر داشتن شرایط ثبت نام دکتری 1400 نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون دکتری 1400 اقدام نمایند.

با توجه به این که برگزاری کنکور دکتری 1400 دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه با آزمون دکتری سراسری است، شرایط و ضوابط دفترچه ثبت نام دکتری 1400 شامل داوطلبان دکتری دانشگاه ازاد نیز می‌شود.

ضرایب دروس عمومی و تخصصی در آزمون دکترا 1400چگونه است؟

تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش دکتری هر یک به میزان 50 درصد خواهد بود. در حقیقت، سهم آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان دوره آموزشی – پژوهشی کنکور دکتری 50 درصد، مصاحبه علمی 30 درصد و سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری 20 درصد خواهد بود.

عنواندوره دکتری آموزشی پژوهشیدوره دکتری پژوهش محور
آزمون متمرکز50 درصد30 درصد
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری20درصد20درصد
مصاحبه علمی و سنجش عملی30 درصد30 درصد
تهیه طرح واره20درصد

مراحل بعد از زمان برگزاری کنکور دکتری 1400

معمولاً یک تا دو ماه بعد از زمان آزمون کتبی دکتری ،کارنامه نمرات آزمون منتشر می‌شود. این کارنامه شامل نمره تراز و درصد کسب­‌شده در هر یک از درس‌­های امتحانی، نمره‌ ی تراز کل و رتبه کسب‌شده توسط داوطلب و نیز مجاز شدن و یا نشدن وی جهت انتخاب رشته‌محل‌های دوره‌ ی روزانه و سایر دوره‌ها شامل دوره‌های نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان است.

این کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. پس از انتشار کارنامه اولیه، کلیه مراحل پذیرش دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد ازجمله انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه و برگزاری مصاحبه به صورت مستقل برگزار می‌شود.پس از انتخاب رشته و با اعلام نتایج دعوت به مصاحبه، لازم است داوطلبان خود را برای شرکت در مصاحبه های آزمون دکتری حاضر کنند.

نکات قابل توجه برای قبول شدن در مصاحبه دکتری:

*سواد علمی شما یکی از مهم ترین و موثرترین عواملی است که در پذیرش شما در مصاحبه دکتری نقش ایفا میکند که این مورد شامل : اکسپت . چاپ مقالات علمی،ارائه مقاله برای کنفرانسها، ترجمه یا چاپ کتاب، داشتن گواهی کنفرانس، توانایی‌های پژوهشی و … می شود.

*داشتن سابقه تدریس در دانشگاه نیز می تواند برای شما امتیاز حساب شود، بنابراین اگر سابقه تدریس در مراکز علمی و دانشگاهها راد دارید حتما در روز مصاحبه مدارک سوابق خود را جمع‌آوری و به همراه داشته باشید.

* یکی دیگر از موارد مطرح در مصاحبه این است که سعی کنید رشته‌ای را انتخاب کنید که با پایان‌نامه کارشناسی ارشد مطابقت داشته باشد تا وقتی مصاحبه‌کنندگان از شما در این مورد سوالی می پرسند بتوانید پاسخی درخور و قانع‌کننده به آنها بدهید.

*در بالا بردن سواد علمی خود تلاش کنید، زیرا داشتن معدل بالا و عدم توانایی در پاسخویی به سوالات تخصصی، مصاحبه‌کنندگان را در مورد توان علمی شما به شک می‌اندازد.

* تسلط کامل شما بر روی پایان‌نامه کارشناسی ارشد نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت شما در مصاحبه می باشد چرا که قطعا در مصاحبه دکتری از پایان‌نامه شما سوال می‌شود. همچنین داشتن مقاله ای از پایان نامه در فصلنامه ها و مجلات داخلی و خارجی نیز می تواند تاثیر مثبتی بر نمره مصاحبه داشته باشد.

*تبدیل پایان‌نامه‌ به کتاب، تالیف و یا ترجمه کتاب نیز می‌تواند تا 4 نمره برای شما امتیاز در بر داشته باشد.

*دانستن زبان انگلیسی و یا زبان‌های دیگر و همچنین داشتن گواهی دوره‌های زبان‌آموزی نیز  می‌تواند به شما کمک کند.

بنابراین سعی کنید با در نظر گرفتن موارد یاد شده، از اساتید خود توصیه‌نامه‌ای قوی برای رزومه‌تان دریافت کنید.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

۱ دیدگاه

  1. […] تدریس برای پذیرش در دانشگاه موردنظر به‌خصوص در مقطع دکتری، یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتورها می باشد. مخصوصاً […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *