کاور لتر

افرادی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی، کاری یا توریستی می‌گیرند، در روند اخذ ویزا و پذیرش خود در دانشگاه موردنظر احتمالاً با واژه‌ای تحت عنوان کاور لتر یا Cover Letter روبه‌رو می‌شوند؛ یکی از مدارک موردنیاز برای اپلای در دانشگاه مخصوصاً در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و یا استخدام در یک موقعیت شغلی همین کاور لتر است که به شرح سوابق علمی و کاری متقاضیان می‌پردازد.

هر دانشگاهی در هر کشوری دارای قوانین خاصی است و روند پذیرش در آن‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است؛ بااین‌حال یکی از مدارک بسیار مهم در اخذ پذیرش دانشگاه، کاور لتر مناسب و خوب است که نحوه آماده‌سازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاور لتر در اصطلاح  مشروحی از سوابق تحصیلی و کاری متقاضی است که درواقع مناسب بودن شما برای تحصیل در رشته یا قرار گرفتن در موقعیت شغلی خاص را توجیه می‌کند. از طرفی اگر به دنبال اخذ ویزای کاری، تحصیلی، توریستی یا حتی شینگن می‌باشید بایستی دلایل سفر و مشروحی از وضعیت خود را در قالب کاور لتر ارائه دهید.

آماده‌سازی کاور لتر به‌عنوان نخستین گام در روال پذیرش متقاضی در دانشگاه موردنظر محسوب می‌شود؛ با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر سراسر دنیا با درخواست‌های پذیرش زیادی از سوی متقاضیان روبه‌رو هستند، مرحله اولیه یا همان آماده‌سازی کاور لتر مناسب نقش بسیار مهمی در تشخیص صلاحیت متقاضی و روند پذیرش آن‌ها خواهد داشت.

کاور لتر نه‌تنها در پذیرش دانشگاه بلکه در روند استخدام افراد در یک موقعیت شغلی نقش مهمی دارد. کاور لتر اولین مدرکی است که توسط مسئول ذی‌ربط بررسی می‌شود و در واقع شما خود را با آن معرفی می‌کنید؛ پس نوشتن یک کاور لتر استاندارد کمک می‌کند تا مسئولان وقت بیشتری برای مطالعه و بررسی مابقی مدارک شما صرف کنند.

تفاوت رزومه یا CV با کاورلتر چیست؟

کاورلتر اولین مدرکی است که بررسی می‌شود و  در واقع کاورلتر مشخص می‌کند که آیا بررسی مابقی مدارک تحصیلی افراد نظیر رزومه تحصیلی یا آکادمیک، توصیه‌نامه استادان دانشگاه مبدأ، مقالات علمی و … ارزش صرف وقت دارد یا خیر.

اما شاید یکی از مدارکی که بیشتر به گوشتان خورده، رزومه تحصیلی یا آکادمیک باشد؛ محتوا و اطلاعات ارائه‌شده در رزومه تحصیلی و کاور لتر تقریباً مشابه است؛ با این تفاوت که سوابق علمی و عملی شما در رزومه یا CV به‌صورت تیتر وار ذکر می‌شود اما در کاور لتر همان‌طور که از تعریف آن مشخص است به‌صورت مشروح سوابق شما را مطرح می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، در کاور لتر توضیح مختصر و مفیدی مبنی بر اینکه صلاحیت کافی برای قرار گرفتن در آن موقعیت خاص را دارید ارائه می‌شود تا بتواند مسئولان مربوطه را متقاعد سازد.

 نحوه آماده‌سازی یک کاور لتر خوب و استاندارد   

با توجه به اهمیت بالای نگارش یک cover letter خوب و تأثیر آن در بالا بردن شانس متقاضیان برای اخذ پذیرش در دانشگاه، کسب موقعیت شغلی موردنظر یا اخذ ویزا بهترین راه فرا گرفتن نحوه تهیه و آماده سازی آن است.

یک cover letter قابل‌قبول به‌عنوان مشروحی از سوابق تحصیلی و کاری باید ۱.۵ یا دو صفحه باشد. کاور لتری که کمتر از ۱.۵ صفحه باشد و یا فضای خالی زیادی در آن وجود داشته باشد، ازنظر کمیته انتخاب صلاحیت شما را اثبات نکرده و مردود خواهد شد. کاورلتر به‌صورت متنی بوده و مشتمل بر چند پاراگراف می‌باشد که ادبیات و لحن آن بسیار مهم است؛ بنابراین سعی کنید تا به صورت حرفه‌ای به شرح وضعیت خود بپردازید.

برخلاف رزومه آکادمیک در نگارش کاور لتر نباید از توضیح بولت شده‌ای استفاده کرد؛ همچنین کاور لتر نباید کاملاً از روی رزومه کپی‌برداری شده باشد بلکه باید توضیحی جامع و کامل در خصوص قابلیت و استعدادهای علمی و عملی شما باشد.

ساختار کاور لتر :

نقش مهم کاور لتر در روند پذیرش شما در دانشگاه یا یک پوزیشن شغلی، به هنگام بررسی مدارک مشخص می‌گردد؛ چراکه یک کاور لتر خوب و استاندارد می‌تواند در همان وهله اول هیئت انتخابی را به بررسی سایر مدارک ازجمله رزومه آکادمیک تشویق کند. ساختار کاور لتر از چند پاراگراف تشکیل شده و به ترتیب  زیر می‌باشد:

الف – بخش معرفی

در این بخش مشخصات افراد، وضعیت کنونی کار، تحصیل و … نوشته می شود. مهم‌ترین سؤالاتی که در این بخش باید به صورت  شفاف و جامع پاسخ دهید شامل موارد زیر می‌باشد.

  • موقعیت شغلی شما در حال حاضر چیست؟
  • پروسه تحقیقاتی شما چیست و نقش شما در روند انجام آن چگونه است؟
  • چرا شما مناسب‌ترین فرد برای این موقعیت هستید؟

مهم‌ترین نکته در این قسمت ، معرفی موقعیت کاری شما ست ؛ اگر در تلاش هستید تا از پایان‌نامه خود دفاع کنید سعی کنید در نامه به آن  اشاره‌کرده و تاریخ دفاع خود در دانشگاه را صادقانه مطرح کنید.

ب- بخش مربوط به پایان‌نامه

فاکتور اساسی در این بخش موضوع پایان‌نامه و بخش‌های آن است. همچنین در این بخش به معرفی و ارائه توضیحاتی در زمینه مقالات برتر، همایش‌های علمی، جوایز و مهم‌تر از همه به آینده تحقیق خود بپردازید.

ج – سوابق تدریس

سابقه تدریس برای پذیرش در دانشگاه موردنظر به‌خصوص در مقطع دکتری، یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتورها می باشد. مخصوصاً اگر متقاضی دریافت بورسیه یا کمک‌هزینه تحصیلی در کشور موردنظر باشید. بنابراین در این قسمت  سعی کنید سوابق تدریس، روش تدریس و همچنین موضوع آن را به‌خوبی شرح دهید.

د- سوابق کاری

 توضیح مختصری از سوابق کاری شما می‌تواند مسئول مربوطه را در خصوص شخصیت و نحوه تعامل شما با سایر افراد در حیطه کاری توجیه نماید؛ بنابراین سعی کنید ویژگی‌های شخصیتی خود را در خصوص همکاری با افراد به‌خوبی در cover letter شرح دهید.

ر- نتیجه‌گیری

این بخش شامل جمع‌بندی نهایی در خصوص همه بخش‌های قبلی است. در این قسمت  به سایر مدارک ارائه‌شده خود مانند رزومه آکادمیک، مقالات و … پیوست داده و اگر آدرس یا وب‌سایت شخصی دارید در پایان به آن اشاره نمایید؛ هم‌چنین می‌توانید اهداف و انگیزه‌های شغلی و تحصیلی خود در آینده را نیز در این بخش شرح دهید.

با ما باشید :

موسسه مشاوران اندیشه با ارائه‌ی مشاوره با همکاری مشاوران و اساتید برتر استانی و کشوری در موضوعات و رشته های مختلف علوم انسانی پاسخگوی درخواستهای شما عزیزان میباشد.  لذامی توانید در صورت نیاز به هر بخش از خدمات مورد نیاز دراین خصوص  از طریق لینک ثبت سفارش و تکمیل فرم مخصوص اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های مؤسسه با ما در تماس باشید.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *