علوم  فنی مهندسی در اکثر دانشگاه‌های جهان به عنوان هسته مرکزی صنعت مطرح می باشند؛ که هدف آن  به کارگیری علوم به منظور توسعه پایه‌های نظری،انتقال فناوری‌های نو به صنعت ، ساخت و طراحی مواد، ماشین‌ها، ابزار ، سیستم‌ها ، پردازش‌ و تحلیل بصورت عملی و کاربردی می باشد.

مفهوم مهندسی یا Engineering :

مهندسی در گام اول یعنی کاربرد خلاقانه اصول علمی جهت طراحی و توسعه ساختارها، ابزارها، ماشین‌ها، روشهای تولید و یا کلیه اموری که ترکیب این امور باشند.

در گام دوم مهندسی می بایست پیش بینی و آنالیز رفتار تحت شرایط معین صورت پذیرد، به گونه‌ای که تمامی اهداف تولیدی منجر به یک خروجی مورد انتظار گردد.

گام سوم تولید یا ایجاد خروجی با استفاده از ابزار و ماشین آلات، طبق استاندارد و حدود مورد هدف می‌باشد.

شاخه های اصلی مهندسی :

اغلب فنی مهندسی را به 5 شاخه ی اصلی تقسیم می کنند. که این 5شاخه عبارتند از :

1-مهندسی شیمی:

مهندسی شیمی؛  اصول مهندسی برای انجام فرایندهای شیمیایی در مقیاس تجاری مثل اصلاح پتروشیمی، زیرساخت، مخمر و تولید بیوملکولی را شامل می شود.

2-مهندسی عمران:

مهندسی عمران به طور کلی از طراحی تا ساخت کارهای اختصاصی و عمومی مثل زیرساخت‌ها (هواپیماها، جاده‌ها، راه آهن، منبع آب و تصفیه) پل‌ها، سدها و ساختمان‌ها اطلاق می‌گردد.

3-مهندسی برق:

مهندسی برق به مطالعه ی الکتریسیته،الکترونیک و الکترومغناطیس می پردازد و به دلیل گسترده شدن استفاده از انرژی الکتریکی شاهد گرایش بیشتر داوطلبان به تحصیل در رشته مهندسی برق و به طبع آن پیشرفت در علوم و حرفه‌ی این مهندسی هستیم.این رشته بر پایه دروسی مثل فیزیک و ریاضیات استوار است .از موارد مورد بررسی در مهندسی برق می‌توان به طراحی و بررسی سیستم‌های الکتریکی، ژنراتورها و موتورها، وسایل الکترونیکی، وسایل الکترومغناطیس، فیبرهای کنترل، الکترومکانیکی، مدارهای الکتریسیته، وسایل چشمی الکتریسیته، سیستم‌های کامپیوتری، ارتباطات از راه دور، ابزار سازی،کنترل و الکترونیک اشاره کرد.

4-مهندسی مکانیک:

مهندسی مکانیک بخشی از علم فیزیک می‌باشد که با بهره‌جویی از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌ها و آنالیزها، طرحی نو در زمینه صنعت ارائه دهد و در صورت لزوم اقدام به طراحی و تولید در راه پیشرفت صنعت و زندگی انسان می‌کند. به عبارتی مکانیک، رشته‌ی پیاده کننده علم فیزیک می‌باشد. مهندسی مکانیک شاخه‌ای از مهندسی در واقع یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین رشته‌های مهندسی است که به طراحی، ساخت و راه‌ اندازی دستگاه‌ ها، ابزارآلات و ماشین‌ ها می پردازد.

5-مهندسی کشاورزی:

مهندسی کشاورزی آمیخته‌ای از کاربرد سایر علوم مهندسی در مدیریت، برنامه‌ریزی، نوآوری، طراحی و ساخت در رشته‌های علوم کشاورزی می‌باشد، مانند کاربرد عمران و معماری در طراحی و ساخت مجتمع‌های پرورش دام و طیور، کاربرد مکانیک بیوسیستم در ماشین‌آلات کشاورزی و … می‌باشد.

زمینه‌های اصلی در مهندسی کشاورزی شامل : برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای واحدهای کشاورزی، در خصوص مواردی همچون : چگونگی اختصاص سرمایه در زمینه‌های کاری، مقدار نیروی کار دائمی، مقدار نیروی کار فصلی، نوع ماشین آلات مصرفی ، مدیریت واحدهای کشاورزی و دامپروری و صنایع غذایی یا امور تحقیقاتی مثل بررسی عوامل موفقیت یا عدم موفقیت واحدها یا مقدار سرمایه‌گذاری در زمینه محصولات اساسی مثل گندم، مرغ، سیب‌زمینی یا سایر محصولات کم اهمیت مثل کیوی و … می باشد.

با ما باشید :

ارائه‌ی مشاوره با همکاری مشاوران و اساتید برتر استانی و کشوری در موضوعات و رشته های مختلف فنی مهندسی برای شما دانش پژوهان افتخار ماست .شما می توانید در صورت نیاز به هر بخش از خدمات مورد نیاز دراین خصوص  از طریق لینک ثبت سفارش و تکمیل فرم مخصوص اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های مؤسسه با ما در تماس باشید.