علوم انسانی عبارتند از :مجموعه ای از رشته ها و شاخه های علمی که موضوع اصلی  ومحوری در آنها  انسان است شاخه علوم انسانی گستره ی وسیعی از رشته ها و زیر مجموعه ها را شامل می شود، مانند: حقوق ،اقتصاد ، جامعه شناسی ، ادبیات، زبان شناسی ،روان شناسی و….

علوم انسانی، از ریشه ای ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی آغاز و تا مصداقی ترین و کاربردی ترین دانش های مورد نیاز بشر امتداد پیدا میکند.بنابراین می توان گفت علوم انسانی حساس ترین و مهم ترین شاخه ی علوم می باشد. هر چند که در مجامع دانشگاهی ما علوم انسانی کم‌اهمیت‌تر از ریاضی و علوم تجربی دانسته می‌شود اما در دانشگاه‌های غربی، اهمیت علوم انسانی بیشتر از سایر علوم است.

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد لزوم بازنگری در مبانی علوم انسانی در دانشگاه‌ها ،به نظر می‌رسد به واسطه این بازنگری بتوان اهمیت و جایگاه علوم انسانی را باز شناخت .

اهمیت علوم انسانی :

در اواخر قرن نوزدهم علوم انسانی در میان غربیها دچار بحران شدیدی شد، در حالیکه در آن زمان، علوم تجربی  به دلیل منافع زیادی که داشت بشدت در حال پیشرفت بود.لذا در آن زمان علوم انسانی در مقایسه با علوم دیگر، کم فایده و کم اهمیت بود . چرا که فاقد مزایایی بود که به واسطه علوم تجربی و علوم فنی مهندسی برای انسان قرن نوزدهم حاصل شده بود. بنابراین نه تعریف مشخصی برای آن وجود داشت ونه پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه علوم انسانی مشاهده می شد. و تنها شناختی که از این علوم برای انسان میسر بود شناخت آن با مصادیقی بود که منتهی به این علوم می گردید .که در راس آن فلسفه و تاریخ نمود زیادی داشت.

اما حقیقت این است که علوم انسانی می‌تواند رهیافت ما را به سایر علوم و موضع ما را نسبت به آنها مشخص کند.

آنچه که در این میان اهمیت دارد توجه به عنصر «فهم» است که متعلق به علوم انسانی است و علوم تجربی و ریاضی، فاقد آن می‌باشند.

جایگاه علوم انسانی در دانشگاهها :

عدم ارتباط فعال با جامعه و نبود مکانيسم ارجاع مشکلات اجتماعي به متخصصان علوم انساني سبب شده است که اين رشته‌ها به مجموعه محفوظاتي تبدیل شوند که تنها چیزی که نصیب  فارغ‌التحصيلان آن می گردد نهایتا تدريس در زمینه ها و رشته های مختلف علوم انسانی باشد.در حالي که معضلاتي چون اعتياد ، قانون گريزي، رفتارهاي پرخاشگرانه، تنزل فرهنگی در سطح جامعه ،مشکلات مختلف در حیطه تربیتی و… بدون درمان رها شده‌اند وهيچ سازمان و یا ارگانی مسئول و متولي رسیدگی به اين مسائل به صورت مناسب و کارشناسی شده نمی باشد. به همين دليل استادان و محققان در رشته‌هاي مختلف علوم انساني، مسير تجربه و پژوهش را بسته مي‌بينند و از بومي‌سازي افکار و نظريات علمي باز مي‌مانند.

لذا این مهم پژوهشها و تحقیقات بیشتر برای محققان و دانش آموختگان رشته های مختلف علوم انسانی را می طلبد.

با ما باشید :

موسسه مشاوران اندیشه با ارائه‌ی مشاوره با همکاری مشاوران و اساتید برتر استانی و کشوری در موضوعات و رشته های مختلف علوم انسانی پاسخگوی درخواستهای شما عزیزان میباشد.  لذامی توانید در صورت نیاز به هر بخش از خدمات مورد نیاز دراین خصوص  از طریق لینک ثبت سفارش و تکمیل فرم مخصوص اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های مؤسسه با ما در تماس باشید.