آمار دانش گردآوری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌هاست که بر اساس آن می‌توان به ارزیابی منطقی و استنباط نتایج رسید.

پایان نامه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، ارشد و یا دکترا نیازمند انجام تحلیل‌هایی هستند. این تحلیل‌ها برحسب رشته تحصیلی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بعنوان نمونه تحلیل هایی که برای رشته های علوم انسانی نیاز است متفاوت تر با رشته های فنی مهندسی می باشد . به دلیل پیچیدگی محاسبات و تحلیلهای آماری مورد نیاز برای رشته های مختلف به نرم افزارهای خاصی نیازمندیم. فلذا برای تحلیل آماری پایان نامه یا کارهای شرکتی باید به یکی از این نرم افزارهای تحلیل آماری تسلط داشته باشیم.

تجزیه و تحلیل آماری در پایان‌نامه:

در هر پایان نامه مهم ترین و نتیجه بخش ترین فصل ، فصل چهارم پایان‌نامه می باشد که  معمولا به توضیح نتایج پژوهش اختصاص دارد و دانشجو باید با تجزیه و تحلیل آماری و آنالیز داده‌ها به تشریح و تفهیم دستاوردهای پایان‌نامه بپردازد. تا بتواند مزیت‌ها و کاربردهای یافته‌هایش را  در معرض نمایش قرار دهد.

انواع تحلیل‌های آماری:

روشهای تجزیه و تحلیل آماری :

1-آمار توصیفی: در این روش  با استفاده از آزمون های آمار توصیفی اطلاعات ؛گردآوری، تنظیم وپردازش می شود. و جدولهای توزیع فراوانی، درصد فراوانی و میانگین، ترسیم نمودار، محاسبه شاخص‌های مرکزی، شاخص‌های پراکندگی، شاخص‌های چولگی، شاخص‌های کشیدگی، محاسبه همبستگی و رگراسیون و پیش‌بینی آمار  انجام  می گیرد.

2.آمار استنباطی: در روش آمار استنباطی یا Inferential محقق بر اساس داده‌های گردآوری و تنظیم شده به تجزیه و تحلیل می‌پردازد تا به نتیجه نهایی برسد.

به عبارت دیگر، محقق  باید نتایج به دست‌آمده از محاسبه اولیه آماری نمونه‌ها را تفسیر و سپس به جامعه آماری بزرگ‌تری تعمیم دهد.در این روش می‌توان از آزمون‌های آمار استنباطی که  به دو گروه پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می‌شوندنیز استفاده کرد.لازم به ذکر است نوع آزمون آماری تاثیر بسیاری بر خروجی آنالیز آماری دارد و باید با در نظر گرفتن طرح، متغیرها و تعدادشان و نیز هدف از تحلیل داده‌ها این کار را انجام داد.

انواع نرم افزارهای تحلیل آماری:

*نرم افزار تحلیل آماری SPSS

*نرم افزار تحلیل آماری  Lisrel

*نرم افزار تحلیل آماری  Minitab

*نرم افزار تحلیل آماری  SAS

*نرم افزار تحلیل آماری  Microfit

*نرم افزار تحلیل آماری  Statistica

*نرم افزار تحلیل آماری  NCSS

*نرم افزار تحلیل آماری  Eview

*نرم افزار تحلیل آماری  R

*نرم افزار تحلیل آماری  Expert Choice

نرم افزار تحلیل آماری SPSS

نرم‌افزار SPSS (Statistical Package for Social Science) بسته‌ی نرم افزاری آماری برای علوم اجتماعی می‌باشد که به منظور تجزیه و تحلیل آماری بالاخص تحلیل نتایج پرسشنامه‌های تحقیقات میدانی و همچنین آزمون فرضیات تحقیق و پایان­ نامه­ ها استفاده می ­شود.در ابتدا این نرم افزار بیشتر با هدف استفاده از آمار و روش­ های آماری در علوم اجتماعی ایجاد شده بود، ولی امروزه برای تحلیل آماری پرسشنامه­ ها، مشاهدات و آزمایشات در اکثر رشته ­های دانشگاهی مورد استفاده قرار می ­گردد. این نرم افزار به دلیل سادگی و پوشش نسبتا کامل روش­ های آماری به پرکاربردترین نرم افزار تحلیل آماری در کشورمان ایران تبدیل شده است و در حوزه های علوم اجتماعی و رفتاری توسط محققان، دانشجویان و اساتید دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار تحلیل آماری  Lisrel

لیزرل مخفف Linear Structural Relation به معنای ارتباطات ساختار خطی است؛ که با هدف تحلیل آماری برای مدل سازی معادلات ساختاری و تحليل عامل استفاده می­ شود. این نرم افزار باهدف تست روایی پرسشنامه از سوي شرکت(SSI) طراحی و عرضه شده است. لیرزل با انجام آزمون پژوهشگر را به تحلیل مسیر، تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‏ای می‌رساند. لیرزل هم پیش رونده است وهم پس رونده و با اثرات خالص و ناخالص سروکار دارد. به نوعی میتوان گفت که این نرم افزار مكمل نرم افزار SPSS می‌باشد كه در علوم انساني و علوم اجتماعي کاربرد دارد؛ وکارهاي گرافيکي را بهتر از نرم افزار SPSS انجام مي دهد.

 نرم افزار تحلیل آماری  Minitab

نرم افزار مینی تب از جمله نرم افزارهای مطرح آماری است که در برخی از زمینه­ ها من جمله: در زمینه های صنعت و اقتصاد از قابلیت ­های خاص و بالاتری برخوردار است.

رسم نمودارهای سه بعدی ، در این نرم افزار به راحتی امکان پذیر است.  از قابلیتهای این نرم افزار می توان به  تولید اعداد تصادفی که از توزیع­ های آماری خاصی مانند توزیع نرمال، کی دو، گاما، اف و … پیروی کند نام برد.مینی تب با داشتن خروجی ­های بسیار دقیق و مناسب ،در زمینه­ هایی از قبیل آمار توصیفی، رگرسیون، روش­ های چند متغیره پیوسته و گسسته، طرح آزمایش ­ها، کنترل کیفیت آماری و … کاربرد دارد. همچنین می ­توان برای اجرای فرمان­ هایی که در منو موجود نیست یک ماکروی کوچک نوشت و آن را اجرا کرد.

نرم افزار تحلیل آماری  SAS

SAS مخفف Statistical Analysis System است. این نرم افزار از حرفه ای ترین نرم افزارهای آماری است، سرعت پردازش اطلاعات در این نرم افزار بالاتر از سایر نرم افزارهای آماری می‌باشد و میتوان در کارهای پیچیده‌ی آماری، تحلیلهای پیشرفته آماری و علی‌الخصوص برنامه نویسی جهت تحلیلهای ماتریسی و رگرسیون چندگانه استفاده نمود.

نرم افزار تحلیل آماری  Microfit

مایکروفیت یک نرم افزار ویژه اقتصاد سنجی است که قابلیت ­های بسیاری در انجام روش­ های رگرسیونی و تمامی آزمون­ های مکمل آن در اقتصاد دارد و می تواند برای محققان رشته­ های علوم اقتصادی بسیار مفید واقع شود.

نرم افزار تحلیل آماری  Statistica

Statistica یکی دیگر از نرم افزارهای معروف آماری است که قابلیت های منحصر به خود را دارد.که  می ­توان به امکان ارتباط بین عملیات در این نرم افزار با ویژوال بیسیک و انعطاف پذیری آن، قابلیت­ های گرافیکی و نمودارهای زیبا و راهنمای کامل و کاربردی اشاره کرد.

نرم افزار تحلیل آماری  NCSS

یکی دیگر از نرم افزارهای آماری ،نرم افزار NCSS  است که امکانات کامل و جامعی را می تواند در اختیار شما قرار  دهد تا داده­ های خود را به بهترین شکل تحلیل کنید.برای این منظور می توانید از بیش از ۲۰۰ ابزاگرافیکی و آماری در این نرم افزار استفاده کنید.

از ویژگی­ های نرم افزار NCSS می­ توان به امکان رگرسیون خطی و غیرخطی، امکان رسم انواع نمودار ،سازگاری با نسخه ­های مختلف ویندوزو آمار توصیفی اشاره کرد. این نرم افزار به دلیل  توانایی بالایی که در محاسبات تعیین حجم نمونه دارد بسیار مورد توجه تحلیلگران آماری است.

 نرم افزار تحلیل آماری  Eview

نرم افزار Eview یکی دیگراز نرم افزارهای تخصصی در زمینه بکارگیری روش­ های اقتصاد سنجی، با جدیدترین روش­ های آن است.به کار گیری آسان روش ­های VAR و مدل ­های ARIMA از مزیت­ های این نرم افزار محسوب می­ شود.

این نرم افزار برای اولین بار و با هدف انجام عملیات اقتصاد سنجی و تجزیه تحلیلی آماری داده­ های اقتصادی در سال ۱۹۹۴ به بازار عرضه شد.

 نام این نرم افزار از دو کلمه­ ی Econometric View گرفته شده است.

نرم افزار تحلیل آماری  R

نرم افزار R  یک نرم افزار آماری اوپن سورس است که مورد توجه  بسیاری از آمار شناسان  می باشد و چرا که با استفاده از این نرم افزار  بسیاری از تکنیک ­های آماری مدرن قابلیت اجرایی پیدا می کند.

این نرم افزار بعنوان یکی از قوی­ ترین و به روز ترین نرم افزارهای آماری در زمینه­ های مختلفی غیر از آمار نیز استفاده می­ شود.به دلیل رایگان بودن، بسیاری استفاده از این نرم افزار را به سایر نرم افزارها ترجیح می ­دهند علاوه بر این از دلایل دیگر محبوبیت نرم افزار یاد شده ، قابل استفاده بودن آن  برای کاربران نرم افزار Splus است.

البته قابل ذکر است که این نرم افزار حتی ساده ­ترین منوهای آماری را هم ندارد و تمامی امکانات آن از طریق دستورات و کدنویسی قابل استفاده است.

 نرم افزار تحلیل آماری  Expert Choice

این نرم افزار تنها نرم افزاری است که به صورت اختصاصی در کشور ما برای انجام روش تحلیل AHP به کار می ­رود . نرم افزار Expert Choice اغلب برای انجام تحلیل سلسله مراتبی یا AHP و مقایسات زوجی استفاده می­ شود .این نرم افزار خصوصا در علم مدیریت کاربرد زیادی دارد.

بنابراین، هر فردی که نیاز به تحلیل AHP و تجزیه و تحلیل پرسشنامه ­های مقایسات زوجی در پایان نامه یا مقاله خود دارد باید از این نرم افزار استفاده کنید.

با ما باشید :

این موسسه با ارائه‌ی مشاوره توسط مشاوران و اساتید برتر استانی و کشوری در موضوعات و رشته های مختلف آماری و نرم افزاری  در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید در صورت نیاز به هر بخش از خدمات مورد نیاز دراین خصوص  از طریق لینک ثبت سفارش و تکمیل فرم مخصوص اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های مؤسسه با ما در تماس باشید.